Open Access at the Academy of Sciences of the Czech Republic

BUREŠOVÁ, Iva (2013) Open Access at the Academy of Sciences of the Czech Republic. Paper presented at: IFLA WLIC 2013 - Singapore - Future Libraries: Infinite Possibilities in Session 207 - Knowledge Management.

Bookmark or cite this item: https://library.ifla.org/id/eprint/197
[img]
Preview
Language: English (Original)
Available under licence Creative Commons Attribution.
[img]
Preview
Language: Spanish (Translation)
Available under licence Creative Commons Attribution.

Abstract

Open Access at the Academy of Sciences of the Czech Republic

The introduction of this paper briefly explains the Open Access (OA) policy (with a short history) of the Academy of Sciences of the Czech Republic (ASCR), including basic principles of OA publishing at the ASCR, which is a signatory of the Berlin Declaration of 2008. In 2009, the Academy of Sciences adopted the OA policy and this policy applies to all scholarly and scientific articles written by scientists of the Academy, except for any articles completed before the adoption of this policy. The section which follows deals with the active support of ”Gold“ Open Access publishing, i.e., a fund created in 2010 for OA publishing the work of authors at the Academy of Sciences and other work performed by the Library and Academy of Sciences in this area. The last section covers the activities of the ASCR’s Library pertaining to institutional repository and storage and also copyright laws and negotiations with publishers. The repository was created as an extension of the Automatic System of Publication Data Evidence (ASEP) database system which is used for archiving publication outputs of ASCR Institutes. The Academy’s Library has coordinated data collecting of publications and results of basic research in ASCR since 1993. On January 2, 2012, the ASEP database became the Institutional Repository of the ASCR. It facilitates adding full texts to all bibliographic records to the database while respecting the publishers’ policy. Of 54 institutes affiliated with the Academy of Sciences, during 2012 26 signed a contract to archive full texts in the repository. After one year, nearly 3,000 full texts are available.

El Acceso Abierto en la Academia de las Ciencias de la República Checa

La introducción de este trabajo explica brevemente la política del Acceso Abierto (AA) – con un pequeño repaso histórico – de la Academia de las Ciencias de la República Checa (ASCR); se incluyen principios básicos de las publicaciones en AA de la ASCR, que es una signataria de la Declaración de Berlín de 2008. En 2009, la Academia de las Ciencias adoptó la política del AA y esta política se aplica a todos los artículos académicos y científicos escritos por los científicos de la Academia, excepto los artículos completados antes de que se adoptara esta política. La siguiente sección trata del apoyo activo a la publicación en Acceso Abierto siguiendo la “vía dorada”, i.e., mediante la creación de un fondo en 2010 para la publicación en AA de los trabajos de los investigadores de la Academia de las Ciencias y de aquellos llevados a cabo por la Biblioteca y la Academia de las Ciencias en este área. La última sección cubre las actividades de la Biblioteca de la ASCR en relación con el repositorio institucional y también con las leyes de derechos de autor y las negociaciones con las editoriales. El repositorio se creó como una extensión de la base de datos del Sistema Automático de Publicación de Evidencia de Datos (ASEP) que se usa para archivar resultados de publicaciones de los Institutos de la ASCR. La Biblioteca de la Academia ha coordinado colecciones de datos de publicaciones y resultados de investigaciones básicas en la ASCR desde 1993. El 2 de enero de 2012, la base de datos ASEP se convirtió en el Repositorio Institucional de la ASCR. Ayuda a los investigadores añadiendo los textos completos de todos los registros bibliográficos a la base de datos asegurando el respeto a la política de las editoriales. De los 54 institutos afiliados con la Academia de las Ciencias, durante 2012 2 firmaron un contrato para archivar textos completos en el repositorio. Después de un año, hay 3.000 documento a texto completo disponibles. Actualmente, la Biblioteca de la Academia negocia con editoriales de revistas en las que los artículos de científicos checos aparecen con más frecuencia. El contrato concluyó con que la editorial del Reino Unido Elsevier Ltd. permitiera un almacenamiento sistemático en el Repositorio Institucional incluyendo, por ejemplo, títulos de artículos requisados ahora disponibles de forma abierta a los usuarios después de que la prohibición temporal terminara.

FOR IFLA HQ (login required)

Edit item Edit item
.