Leveraging organizational expertise taxonomy for collection development

HENG, Andy (2013) Leveraging organizational expertise taxonomy for collection development. Paper presented at: IFLA WLIC 2013 - Singapore - Future Libraries: Infinite Possibilities in Session 106 - Acquisition and Collection Development.

Bookmark or cite this item: https://library.ifla.org/id/eprint/75
[img]
Preview
Language: English (Original)
Available under licence Creative Commons Attribution.
[img]
Preview
Language: Spanish (Translation)
Available under licence Creative Commons Attribution.

Abstract

Leveraging organizational expertise taxonomy for collection development

Organizational taxonomies have been used to organize content and aid navigation. This paper describes the experience of using an organizational expertise taxonomy and its corresponding subject matter experts, to aid collection development and to raise user awareness of the collection. Leveraging on subject matter experts in the organization provided a degree of balance to patron-driven acquisitions, and tapped on the subject matter expert’s community links to increase awareness of information resources in the collection. The use of organizational expertise descriptors to complement Library of Congress Subject Headings in the library catalogue yielded the benefits of precision and user familiarity to facilitate discovery, and resilience in case of changes to the organizational expertise taxonomy. Using the library catalogue to tag information resources to competencies is more efficient than manual updating by the subject matter experts, and provides an overview to aid collection analysis.

Aprovechamiento de la Taxonomía de la Experiencia de la Organización para el Desarrollo de Colecciones

Las taxonomías de la organización han sido utilizadas para organizar el contenido y ayudar a la navegación. Esta ponencia describe la experiencia del uso de la taxonomía de la experiencia de la organización y de los expertos en la materia (SME, por sus siglas en inglés), para ayudar al desarrollo de colecciones y promover el conocimiento de las colecciones por parte de los usuarios. El aprovechamiento de los SME de la organización otorgó un grado de equilibrio a las adquisiciones PDA (basadas en el uso efectivo de los lectores) y, a través de sus vínculos comunitarios, promovió el conocimiento de los recursos de información de las colecciones. El uso de descriptores de la experiencia de la organización para complementar los Títulos por Tema de la Biblioteca del Congreso (LCSH, por sus siglas en inglés) del catálogo de la biblioteca proporcionó el beneficio de la precisión y el conocimiento del usuario para facilitar la búsqueda y la resistencia a los cambios en la taxonomía de la experiencia de la organización El uso del catálogo de la biblioteca para etiquetar los recursos de información de acuerdo con las competencias es más eficiente que la actualización manual por parte de los SME, y ofrece una visión de conjunto que ayuda al análisis de las colecciones.

FOR IFLA HQ (login required)

Edit item Edit item
.